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Come possiamo misurare lo stato di una relazione? E che cosa ce ne facciamo?
Una volta analizzata la temperatura relazionale, possiamo agire, stendere un piano d’azione che ci permetta di migliorare la relazione, lavorando su quegli ingredienti che mancano o sono deboli. Come posso rafforzarli? E poi: devo realmente? Ne vale la pena? Che vantaggi ne posso trarre?
Poiché, come abbiamo ricordato nel post precedente, vogliamo solide relazioni per sfruttarne i collegamenti, dobbiamo capire con chiarezza quale sia l’effettiva situazione.
Per verificarla ecco delle domande che possono servire:
Simpatia:
1. Gli piaccio? Da che cosa lo deduco?
2. Mi parla di cose personali o solo di lavoro?
3. Gli piace stare con me? Mi offre un caffè? Mostra di gradire la nostra conversazione?
4. Con quale stile mi parla? E’ molto formale?
Fiducia
1. Mi fornisce informazioni confidenziali
2. Mi presenta ad altre persone in azienda?
3. Mi chiede suggerimenti
Stima
1. Mi chiede consigli? Chiede soluzioni ai suoi problemi?
2. Segue i consigli?
3. Come mi definisce quando mi presenta ai colleghi?
Rispetto
1. Mi fa aspettare senza ragioni valide?
2. Risponde ai messaggi che mando(email/telefonate) o finge di non averli ricevuti?
3. Mentre parliamo si interrompe per rispondere al telefono o uscire dall’ufficio per cose più importanti?
4. Mi interrompe mentre parlo?
Empatia
1. Mi rendo conto di quale sia il suo stato d’animo?
2. Parlo soltanto o cerco anche di ascoltare?
Vantaggio
1. Mostra con chiarezza che rappresento un valore per lui?
2. Parla di questo valore ai suoi colleghi?
Queste domande sono state d’aiuto? Potete condividere con noi suggerimenti per migliorare ancora di più la comprensione dello stato della relazione?
E l’amico-di-business? Ne parliamo domani! È una promessa!
How can we measure the relationship status? What could we do then?
Once we have checked the heat of a relationship we can act, we can draw an action plan to leverage our strength in order to improve the weaknesses: which of the six factor is poor or even missing? How can I strengthen it? Should I? Which benefits will I get from it?
Since, we clarified in previous post, we want to build solid relationship to enlarge our network, we have to clearly understand the state of it.
Now, to verify the level of temperature we should answer to these questions:
Rapport:
1. Does (s)he like me? How can I tell?
2. Does (s)he talk about personal matter?
3. Does (s)he show to like spending time with me?
4. Which words does (s)he use to talk about facts? Strictly professional? Formal language?
Trust:
1. Does (s)he show to trust me, giving me confidential information?
2. Does (s)he introduce me to other people inside her/his company?
3. Does (s)he ask for suggestions?
Esteem:
1. Does (s)he ask for guidance?
2. Does (s)he follow my suggestions?
3. How does (s)he name me when (s)he introduce me to her/his colleagues?
Respect
1. Does (s)he make me wait without motivated reasons?
2. Does (s)he answer promptly to my mail/phone call?
3. Does (s)he interrupt our meeting for answering the phone, getting our of the room and so on?
4. Does (s)he interrupt me when I’m talking?
Empathy
1. Do I understand her/his mood and act accordingly?
2. Do I always talk or spend most time listening?
Value/Advantage
1. Does (s)he show with evidence that I’m providing value for her/his
2. Does (s)he tell other people that I solved her/his problems?
Now, have these questions be of help? What else could you share with us about this?
And, by the way, we will cover business friendship tomorrow!
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