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From 4P to SAVE and maybe else. What’s that? A squeezed tweet? Or a mathematical formula? Just the evolution of marketing from the traditional statement that imposed to all marketers to take care of
Product
Place
Price
Promotion
to a new one which goal seems to be to
Solution
Access
Value
Education
Yes, SAVE your company helping you to make the difference.
Now what changed? The role of the customer: from being naïf and a passive listener to what companies had to teach her to an active role where interaction is dominant.
Now that sounds good and we all believe it’s true and relevant. The problem is: how to do it? It’s simple to discuss about promotion, price and to magnify the superb qualities of my product, but when it came down to talk and listen to clients, that’s difficult.
How could we start listening to clients? Where?
Well, from the web could be a chance.
What do you think?
La versione italiana
Da 4P a SAVE a che cosa altro?
Non è un tweet abbreviato o uno scioglilingua,
è la frontiera del marketing la sua evoluzione. Se un tempo era l’indicazione
di Kottler, se è vera la leggenda che assegna a lui l’acronimo originale, che
imponeva ai marketer di tenere in conto
Prodotto
Pubblicità o promozione
Prezzo
Posizione del prodotto quindi canale di
stributivo
oggi sembra che tutto sia cambiato e ci si
debba preoccupare di
Soluzioni
Accesso
Valore
Educazione
per potersi distinguere.
A orecchio suona corretto. Ma perché?
Perché il consumatore è diventato consumaTTore
come dicono molti, da soggetto passivo e un po’ ineguno si è fatto
protagonista, interprete del meccanismo comunicativo. Vuole dire la sua,
interagire.
Lo sappiamo tutti.
Bene: come farlo è un problema, se non sai da
che parte cominciare: ad esempio cercando di ascoltare il mercato, anche quello
estero. Magari iniziando dal web.
Ci sono idee?
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